Har din virksomhed brug for billedmateriale og overvejer du om du skal bruge stockbilleder eller hyre en erhvervsfotograf?
Jeg vil her ridse fordele og ulemper op, som kan hjælpe dig i din overvejelse.
Stockbilleder
Stock images, arkiv billeder, billedbank – dækker alle over billeder, som kan købes til brug i dit markedsføringsmateriale. Du kan finde det du søger, på din computer og købe rettighederne til brug ved få klik med musen. Der findes hundredvis af billedbanker, hvor du kan søge billeder efter motiv eller søgeord. Det kræver en mindre indsats og du kan hurtigt få sat billeder i dit materiale.
Arbejdsgangen fra beslutning til udførelse er ikke lang og du sparer muligvis nogle penge, afhængig af hvilke billed rettigheder du køber.
Ulemperne ved stockbilleder er at de bliver lavet til at appellere til så mange som muligt, så de kan blive solgt så mange gange så muligt. Modellerne på billederne har et internationalt udseende. Omgivelserne ser ofte heller ikke helt danske ud.
Billederne virker stereotype og overgjorde og vi kan alle genkende et stockbillede på ganske få sekunder. Det er med til at devaluere deres budskab og formidlingen af det, for vi aflæser stockbilleder som lavere kvalitet. At det ikke er et budskab direkte til os. Budskabet er standardiseret og dermed kan kundens identifikationen med dit produkt og virksomheden tabes.
Booke erhvervsfotograf
Du kan i stedet vælge at booke mig til en erhvervsfotografering. Her får du en skræddersyet løsning til din virksomhed. Det bliver dine medarbejdere og jeres omgivelser og produkter, der bliver vist. Det er med til at fortælle om jeres værdier og udtrykke jeres visioner. Jeres ønske om kontakt til kunden bliver fremhævet ved at det er medarbejderne på billederne, som man også møder i den daglige kontakt.
Din virksomheds branding og budskaber vil stå frem. Billederne vil være med til at vise og understrege jeres ønsker om relationer og niveau af kvalitet. Komposition, belysning og stemning i billederne er med til at sende de visuelle signaler til modtageren. Signaler der fortæller om jeres værdier og udtrykker jeres visioner. Det tilpasningsniveau er simpelthen ikke muligt med stockbilleder.
Modtageren vil føle sig talt til. Man kan relatere til rigtige mennesker. Man vil føle at man allerede kender lidt til de personer som man ringer op til eller de medarbejdere man kommer i personlig kontakt med. Det skaber en tryghed og relation som der efterfølgende kan bygges videre på, i forbindelse med en salgsprocess.
Som erhvervsfotograf kan jeg være med til at skabe et sammenhængende og professionelt look til dit markedsføringsmateriale. Det kan opbygge tillid og troværdighed hos dine interessenter. Fotografier af høj kvalitet demonstrerer et niveau af opmærksomhed på detaljer og forpligtelse til ekspertise, som kan være svært at opnå med stockbilleder.
Fotograferingen
Vi taler opgaven igennem og får præciseret hvad det er for billeder I skal bruge og hvilke budskaber de skal sende. Jeg kommer gerne ud til jer før fotograferingen for at tale projektet igennem. Vi kan gennemgå egnede locations til fotograferingen og hvilke medarbejdere, der kunne egne sig til hvilke billeder. vi laver en arbejdsplan for dagen, så jeg forstyrrer den daglige drift mindst muligt og er mest effektiv.
Vi kan udvælge vinkler og perspektiver, inden fotograferingen. Du har mulighed for at vurdere og kommentere på billederne imens de bliver taget og kan dermed sikre dig at du får præcis de billeder I skal bruge.
Efter fotograferingen får I alle billeder til gennemsyn og kan være med til at udvælge hvilke billeder I ønsker. Herefter billedbehandler jeg billederne efter jeres ønsker og krav og leverer de færdige billeder som digitale filer eller print, alt efter jeres behov.
Konklusion
Som konklusion – skal du vælge erhvervsfotograf eller stockbilleder ? Stockbilleder har deres plads i visse situationer, men der er flere fordele ved at vælge en professionel erhvervsfotograf. Skræddersyede billeder hjælper til at indfange og videreformidle den unikke essens af din virksomhed. Det gør det muligt at tilpasse fotografierne til at opfylde dine specifikke behov og fange følelser og menneskelig forbindelse, som er svær at opnå med stockbilleder. Brug af stockbillede kan vise sig at være dyrt købt, hvis de ikke skaber relation eller positiv reaktion hos modtageren.
Omvendt kan en fotografs billeder være med til at højne den overordnede kvalitet og professionalisme af din markedsføring. Dermed kan de hjælpe til at formidle budskaber, der kan øge modtagelsen af dine budskaber.
Du skal være meget velkommen til at kontakte mig på mail eller telefon og få et uforpligtende tilbud på en fotografering. Det er ofte billigere end du tror.
Se også flere af min billeder, leveret til andre kunder her